Wednesday

Travel Log Ais Ais Kacang #5 : duit dan diam

duit bukan segalanya
tapi segalanya, duit.

saya ada ramai kawan di internet. kawan ke lawan, semua saya klasifikan sebagai kawan. kawan, pada saya ialah orang orang yang saya kenal. tak kira lah saya kenal dia sebagai seorang yang baik pada saya atau jahat pada saya. semuanya kawan. tak ada manusia yang selamanya baik atau selamanya jahat. semua sama.

sejak-sejak saya jadi budak-tukang-habiskan-duit-rakyat-Malaysia, ada lah beberapa 'kawan' yang tak puas hati. walaupun bukan dia cakap direct kat depan muka saya. saya tak fikir dia tak puas hati dengan saya. tapi saya rasa dia tak puas hati dengan diri sendiri. ayat-ayat seperti, "mak bapak dah kerja banyak duit boleh sara kau pun, sibuk nak ambik biasiswa jugak. habis orang macam aku ni tak dapat." selalu je saya nampak di mana-mana.

apa yang sebabkan benda tu terjadi, at the first place?
aku? kitorang?

jangan buat macam mak bapak saya dan kami budak-tukang-habiskan-duit-rakyat ni tak pernah bayar cukai tau. dan biasiswa ni, siapa suruh awak tak minta? lepas tu, salahkan kami yang dapat. ini bukan bangga diri atau apa. tapi agak-agaklah. perlu ke salahkan orang atas kesalahan diri sendiri? dan yang dah sah dapat biasiswa, pergi tolak buat apa? dah tolak tu, bila tak dapat lagi, nak bising pulak. taknak, tak payah minta. jangan tutup peluang orang lain. belajar main-main sampai boleh fail pun merupakan salah satu jenis penolakan biasiswa, secara tak langsung (minta dijauhkan dari saya walaupun sekarang ni saya belum berusaha keras untuk belajar. aaaaaa)

okay itu mukadimah je. tapi dah tak tahu nak tulis apa. tak apalah. nah ambik gambar gambar ni. tatap sampai terngigau.

siapa kata bebudak tajaan ni makan mahal tetiap hari?

always.


3 comments:

NIA SI DRUMSTICK said...

biasela..student ne mmg wajib ade maggi..ahaha..

ummi yasirah said...

salam liz:) sori klu komen ni lari tajuk sikit. tp geram giler tgk haiwan comel kat side blog ni :)) terbaik!:D

Yana said...

lawalah rumah. haha. even aku nampak pengcahayaan je. nnti upload ar gmabr umah kat sne. nak tengok