Wednesday

It's Not Rocket Science It's About Us #3

esoknya, di sekolah macam biasa lah. kelas 5A yang sememangnya dihuni monyet-monyet yang berakal sedikit pandai dari kelas lain. bising seperti biasa. terutamanya geng-geng bajet otai seperti geng Apiq. mengacau orang je kerjanya.

guru matapelajaran fizik masuk dengan gaya macho nya yang sedia ada. menyelak sedikit jambul. mata-mata perempuan kelas 5A tidak berganjak daripada wajah cikgu yang ala-ala hero malaya itu. kecuali Alee. dia tidak berminat, mungkin. mungkin taste nya lebih kepada yang perempuan. atau yang ala-ala perempuan mungkin.
"Aleesa."
"ya, cikgu?" terkejut Alee bila cikgu hero malaya itu memanggil namanya. segera dia berdiri serupa budak baik.
"kenapa awak tak tengok saya macam budak perempuan lain tengok saya?"
kawan-kawan Apiq terkekek-kekek. Apiq yang tengah minum air mineral, tersembur air nya. sipi-sipi lagi terkena muka pengawas gemuk yang ketika itu berada di depannya.
"wadefak cikgu ni tanya soalan riyak takabur macam ini" kata Alee dalam hati. dahinya berkerut.


menyedari soalannya dipandang serong oleh Alee, cikgu itu berdehem beberapa kali sebelum menukar topik perbincangan.
"saya nak awak wakili sekolah dalam pertandingan roket."
"wadefak? roket? wah maju gila sekolah kita!" Apiq mencelah.
"a rocket to the moon cikgu?"
"30 seconds to mars?"
"abstrak hingga ke bulan?"
"siapa angkasawannya nanti cikgu?"
satu kelas kecoh dengan kehadiran perkataan roket dalam butir-butir perkataan cikgu hero malaya tersebut. menurutnya, pertandingan roket peringkat daerah akan diadakan 3 bulan saja lagi. dan sekolah mereka masih belum mempunyai wakil.
"ni rocket pakai botol plastik jelah sayang oiiii" kata cikgu hero malaya meredakan keriuhan kelas 5A.
kelas sunyi sepi seketika. kemudian bersambung dengan bisik-bisik antara pelajar perempuan yang excited lebih dengar cikgu tu kata "sayang oiii" seperti biasa, semua kecuali Alee.
"cikgu, saya rasa kan, saya lagi hebat tau dalam bab-bab buat rocket ni" kata Apiq mendabik dada.
"okay. kalau macam tu. awak jelah masuk. cari seorang lagi rakan okay?"
"saya nak Alee. senang saya nak buat dia jadi sasaran roket saya. kahkah"
Alee menjeling. Apiq menjelir lidah.