Sunday

Cerkon: jus hati.

Hari itu, saya dan dia pergi ke sebuah gerai mamak untuk berbincang tentang hal masa depan. Tentang hal yang belum pasti. Tentang hal yang masih boleh dikategori sebagai perkara ghaib.

Tapi nampak sipi-sipi juga apa hal yang bakal berlaku di masa depan.

"Sebenarnya kita ni apa?" Soalan itu saya tanyakan buat kali yang ke tujuh belas ratus.

"Kita? Lebih dari kawan."

"Couple ke? Tapi mana boleh couple lebih dari satu dalam satu masa."

"Siapa kata tak boleh?"

"Saya. Awak pekak ke? Baru cakap tadi."

"Saya tak boleh lah nak lepaskan dia."

"Dah tu lepaskan lah saya."

"Tak nak. Saya perlukan awak." Jawapan sama juga untuk kali ke tujuh belas ratus kali itu.

Saya jadi bosan. Lalu saya berjalan menonong ke dapur kedai mamak. Sementara dia memerhati dari meja tadi, meja nombor tiga belas. Nombor mati, katanya.

Saya rampas pisau pemotong daging yang sedang seronok menghiris daging lembu dari tangan seorang pekerja. Lalu saya tusuk pada dada. Tarik ke bawah, ke kanan, ke atas dan ke kiri, maka lubang berbentuk kotak terbentuk di dada saya.

Saya keluarkan sekeping daging yang orang panggil hati. Darah membuak buak keluar. Ah saya peduli apa. Jawapan dia tadi lebih menyakitkan dari yang ini.

Saya masukkan hati ke dalam blender. Tambah sedikit gula. On blender. Lima enam kali sampai jadi jus.

Saya tuangkan jus hati saya elok ke dalam gelas paling cantik. Saya letak dalam dulang lalu hantar pada dia di meja nombor tiga belas. Dia pandang saya dengan wajah pucat lesi dan menggigil. Saya suakan jus hati saya pada mulut dia. Dia tolak.

Saya sumbatkan lima belas batang straw ke dalam mulutnya, cucuk sampai dalam tekak. Lalu saya tuangkan jus hati saya pelan pelan. Dia menolak mula mula tapi lepas beberapa saat, dia diam. Saya agak, dia suka.

Saya tinggalkan dia yang diam kaku. Mungkin kesedapan minum jus hati saya.

Saya melangkah pergi dengan dada berlubang berbentuk segi empat. Dan ruang kosong di mana sepatutnya hati saya diletak, hati yang sudah saya hancurkan sendiri dan bagi pada dia.

2 comments:

cik bulan said...

mendalam gila. aku pernah rasakan tu. :(

DR NURULHUDA said...

ouch zu... sbr ea