Saturday

tak faham

hai.

dah lama rasanya tak membebel kat sini. dan daripada menjadi blog ilmiah, travel blog, blog resipi, blog tutorial dan macam-macam lagi, blog ni takkan lari daripada terus menjadi blog personal, tempat saya menuliskan semua benda yang saya rasa nak tulis sebab saya tak tahu nak keluarkan ke mana lagi dari dalam otak ni. nanti-nanti kalau rasa menyesal saya padam lah balik. hahah.

dan sebanyak mana masa yang saya habiskan tanpa membebel kat sini, sebanyak tu juga lah benda-benda terjadi dalam hidup sekarang ni.

semester ni saya jadi makin antisosial. dengan housemates sendiri pun jarang bercakap. mungkin jarang sangat sampaikan housemate saya pun dah tak kenal suara saya bila saya panggil nama dia dari belakang pintu. rasanya orang yg selalu dengar suara saya cuma roommate saya, itu pun takdelah selalu sangat memandangkan dia banyak habiskan masa belajar kat luar, dan saya pula habiskan masa entah buat apa benda dalam bilik.

dan bila jarang berinteraksi dengan orang, saya jadi makin banyak membebel kat media sosial. memang macam tu dari dulu. kawan saya pernah cakap benda sama.

mungkin kurang interaksi dengan orang sebab saya stress sangat semester ni. dan akibat kurang interaksi juga saya jadi makin stress. dan terjadilah cycle kat situ. cycle yang saya pun tak tahu macam mana nak hentikan.

waktu-waktu macam gini, mestilah saya rindu dengan seorang kawan saya, kawan yang cakap ayat di perenggan empat tadi. sepanjang dua puluh dua tahun lebih saya hidup, mungkin dia kawan yang faham apa yang saya rasa. walaupun kitorang takdelah rapat mana. tapi tahap antisosial kami lebih kurang. okay tipu. saya lagi antisosial daripada dia, sebab dia ada lagi ramai kawan kot daripada saya. tapi dia tahu rasa bila duduk seorang-seorang buat benda yang kita suka tanpa orang lain kacau. dia faham rasa termenung dan diam.

dan bila saya tak okay, dulu, saya tak perlu ceritakan pada dia. dia cuma tanya kenapa, dan saya tak perlu jawab. dia tahu. dan lima-enam jam panggilan merentasi beberapa lautan, cuma diisi dengan senyap tapi beban rasa antisosial tu rasa lepas.

tapi itu cerita dulu lah. sekarang mana ada dah.

saya pun tak tahu kenapa stress sangat. mungkin sebab semester ni susah dan saya malas belajar. lol. mungkin sebab in denial dah nak balik malaysia, tapi pada masa sama tak sabar nak balik malaysia. mungkin hormon tak stabil tapi kenapa hormon tak stabil sampai satu semester?

atau mungkin sebenarnya memang inilah saya. manusia yang Tuhan bagi mulut tapi malas nak keluarkan suara.

mereput aje lah diam-diam.

No comments: