Saturday

Segmen #RunNakKurus : how to start workout for dummies

hello everyone!

so how's life? mine is quite good. tadi baru lepas belajar dan assessment kecil-kecilan cara check patients' vital signs iaitu blood pressure (manually!), temperature, pulse and respiration rate. sumpah rasa awesome bila dapat ambik blood pressure guna cara analog yang pakai apakejadahnamadiaentah dan stethoscope tu. hiks!

okay let's get back to our topic today. how to start workout for dummies. you want to lose weight? or maybe you want to tone up some muscles? lose weight now, ask me how. kah! okay saya bukan nak jual product pun. in fact, saya nak share cara workout paling murah (atau percuma) untuk orang-orang yang pemalas tahap nauzubillah nak ke gym. eh eh saya tak kata awak pemalas. kalau awak tak pemalas, baguslah. tapi kalau kehidupan awak tersangatlah busy sampai takde masa (dan takde duit) nak ke gym, bolehlah amalkan cara ni.

squat
padiaaaaa squat ni? okay. ini untuk orang-orang yang nak lower body cantik, specifically bahagian punggung dan peha. diingatkan, ini bukan untuk kurus. tapi untuk menguatkan otot. untuk yang pemalas nak habiskan masa setengah jam sehari untuk workout, boleh cuba squat setiap kali nampak cermin besar kat rumah. lepas tu squat sebelum mandi. lepas habis mandi, squat lagi. setiap kali squat tu tak payah lama sangat pun. boleh mula dengan 10 saat, tapi kalau rasa eleh tak penat pun tambah lah lagi 10 saat. kalau rasa power boleh buat 30(+5) saat dan pastikan posisi betul. jari dan lutut pada garisan imaginari vertical yang sama. punggung ke belakang, rendahkan badan. badan tegak. tangan tegak ke depan. saya selalu pastikan badan saya cukup rendah sampai tapak tangan sama level dengan tombol pintu. hahaha.

sit-up
bila masa nak sit up? boleh cuba sit up 50 kali sebelum tidur, dan 50 kali selepas bangun dari tidur. kalau rasa 50 tu banyak sangat, start daripada 25. dan tambahkan dari semasa ke semasa.

jogging!
ah takde masa lah. tapi ada masa berjalan-jalan sambil ambil angin petang? kalau ada, boleh cuba jalan-jalan sambil pakai mp3. seeloknya mp3 dengan lagu-lagu rancak. dan cuba berjalan atau lari ikut beat lagu tu. untuk saya, antara lagu yang saya suka ialah dari band Lacrosse, The Used dan lain-lain. tak kisahlah lagu nasyid pun boleh kot.

naik basikal!
bagus untuk otot kaki. boleh buat macam jogging tu juga, kayuh ikut lagu.

okay itu jelah kot. selamat berjaya!

1 comment:

Martini Muaz said...

kalau planking camana, doc?